Zdražení pojistek rozjelo marketing

09.01. 2014 • Pojištění

Pojistky se zdražují a manažeři se musí ohánět, aby ke svým zaměstnavatelům přivábili více zákazníků než konkurenční společnosti. Kvůli nepříliš populárnímu zdražování povinného ručení musí mnohé pojišťovny předělat kompletně celou nabídku a zdražení se snaží zamaskovat jen několika jinými položkami v základní ceně. 

Pojišťovny se v souvislosti se změnami připravují na zvyšování nákladu, do nichž se promítá paušální úhrada zásahů hasičů a od roku 2014 též tříprocentní odvod z přijatého pojistného z povinného ručení do Fondu zábrany škody, díky němuž budou pojišťovny o něco více podporovat bezpečnost na silnicích. To vše je stanoveno v novém občanském zákoníku. Povinné ručení každý propaguje jiným způsobem, ale více než dříve kladou důraz na přidané služby v celkové ceně.

Co stojí za zdražováním pojistek?

Nové celorepublikové závaží zatím pojišťovny přijímají celkem statečně a je znát pouze lehká nervozita z hrozícího pasivního podrážení cen. Podrážení cen by se dopustili ti, kdo by stávající ceny brzy nenavýšili. Nový občanský zákoník dává záminku ke zdražování kromě již popsaných náhrad záchranářům také tím, že rozšiřuje nároky poškozených na náhradu škody stejně jako i okruh lidí, co mají nárok odškodnění požadovat. Takovou změnu pojišťovny chápou jako určité přiblížení stavu obvyklému ve vyspělejších zemích Evropy. 

Růst odškodného ovšem musí pravděpodobně provázet i nárůst pojistného. Zvlášť povinné ručení v našich končinách dosahuje jenom půlky evropského průměru a levnější je pouze v sedmi dalších státech Evropy. Celkové závazky plynoucí z výše zmíněných právních změn byla vyčíslena na nárůst tří miliard v nákladech pojišťoven. To, jak pojišťovny převedou dvacetiprocentní nárůst nákladů do cen, je pouze na nich a je velice velká pravděpodobnost, že se změny neobejdou bez poměrně velkých úprav ve výši pojistného. Některé pojišťovny na sobě vůbec nedávají znát, že se chystají nepopulární změny. Jednou z těchto pojišťoven je třeba Česká pojišťovna, jež se v propagaci soustředí plně na uživatelsky přátelský styl, zavazuje se k rychlému plnění a poukazuje na usnadněnou administrativu díky aplikacím pro mobilní aparáty, přestože není jedinou společností, jež takové služby poskytuje. 

Wüstenrot a Uniqa svoje pojištění aut prezentují jako jeden celek, přičemž Wüstenrot převádí bonusy za jízdu bez nehod i na havarijní pojištění, což ne každá společnost dovoluje. U mnoha společností zvolili produktoví manažeři klasický postup, kdy předělali nabídku a zdražení se pokusili zakamuflovat menšími produkty v základní ceně. Přesně to je případ pojišťovny Allianz, jež i svoji kampaň zaměřila na produkt, respektive jeho skladbu v balíčku. Obdobnou cestu si vybrala i Česká podnikatelská pojišťovna. Ta ve svojí kampani poukazuje hlavně na související drobné produkty, které by měly být podle ní zdarma. Společnost Generali se snaží zákazníky přivést díky fixaci cen. To Kooperativa výslovně uvádí, že cena není jediným důležitým kritériem. Ale kvůli novele se všichni nesnaží měnit svoje produkty okamžitě, čímž by si mohly některé pojišťovací domy udržet svoje zákazníky. Axa začne povinné ručení měnit až v pozdější době a kampaň si ponechává až na jaro.

Odlišnost kampaní

Jednotlivé kampaně se od sebe samozřejmě odlišují, nicméně valná část jich nepřímo vypovídá přibližně to samé. V zásadě tak každá pojišťovna tvrdí, že jsou při výběru i jiná kritéria než pouze cena. Protože toho mnohdy dosahují důrazem na výhodu plynoucí z přidaného produktu, vypadají kampaně spíše jako přehled souvisejících pojištění. Třeba Allianz zvolila jako hlavní téma kampaně povinné ručení s připojištěním proti odcizení vozidla, jež by mělo podle Allianzu být zdarma. 

Česká podnikatelská pojišťovna se ve svojí nové kampani snaží budit rozdavačný dojem a přesvědčuje potencionální zákazníky, že jejich pojištění pokryje veškeré problémy. K povinnému ručení navíc přidá i úrazové pojištění řidiče a pojištění malého vozíku či motorky, a nově také celoroční pojištění na cesty nebo pojištění autosedačky včetně úrazového pojištění pro dítě. Hlavními tvářemi jejich kampaně jsou populární kreslené postavičky Pat a Mat. To společnost Wüstenrot se zaměřuje na komplexní pojištění aut a opět pracuje s možností vypovědět smlouvu na povinné ručení kdykoliv a dodává také z dřívějších dob známý šedesátiprocentní bonus za jízdu bez nehod. V kampani se objeví třeba mistr světa v závodech na skifu Ondřej Synek. Další zajímavostí je rozšíření o připojištění povinného ručení a s konkurencí se společnost Wüstenrot shoduje i tím, že se dá sjednat pojištění přes internet. 

Nejvíce z podobného rázu kampaní všech spořitelen vybočuje společnost Generali, jež k delšímu kontraktu přikládá také dálniční známku a strach ze zvyšování cen rozptyluje nabídkou fixní ceny. Obdobně jiný ráz má také kampaň společnosti Uniqa, jež si kladla za metu zvýšit všeobecné povědomí o značce a kampaň tedy soustředila na sbírání kontaktů na novou klientelu.

sdílejte článek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Pojištění'
Tipy na jiné články