Nízkonákladové letenky

07.05. 2013 • Zajímavosti

Ještě před pár lety byl nákup letenek v myslích většiny Čechů nevyhnutelně spojený s usměvavou tváří slečny za pultem, která s nasazenými sluchátky a mikrofonem trpělivě vyslechla kdy a kam chcete letět, aby vám vzápětí nabídla tu nejvhodnější variantu.

Raketový vzestup užívání internetu tuto praxi ale výrazně proměnil. Stejně tak ale mají na skutečnosti, že koupit letenku dnes znamená především vyřídit celou operaci přes internet,  lví podíl také nízkonákladové letecké společnosti.

V sedadlech rozdíl  nehledejte

Základní rozdíl mezi „klasickou“, nebo chcete-li „tradiční“, leteckou společností a tou, která bývá označována jako nízkonákladová, je jasný. Rozhodnete-li se pro nízkonákladovou letenku, ušetříte nemalé peníze. Často třeba i dvě třetiny toho, co by vás stál běžný lístek u zavedené letecké společnosti.

Zároveň asi téměř každého napadne, že tato úspora nebude jen tak, že musí mít nějaký háček. Člověka nejspíš jako první napadne horší pohodlí, a ti starší a ctihodnější budou možná vykládat něco o letech pro studenty a časech, kdy celé prázdniny stopovali. Odpovědět se na otázku, zda je nižší cena také vykoupena nižší kvalitou služeb, je možné oběma způsoby. Záleží na tom, co je pro vás při volbě letu prioritou.

Jedno je nicméně jasné už na začátku. Myslet si, že stát se klientem low-costové společnosti automaticky znamená rezervovat si sedadlo v nespolehlivém starém letadle, které se vydá k cíli s několikahodinovým zpožděním by bylo dost krátkozraké.

Nízké ceny letenek totiž těmto společnostem získali takové množství klientů, že se někteří z přepravců tohoto typu staly klíčovými hráči evropského trhu, kteří si nic podobného dovolit nemohou.

Skutečný rozdíl mezi běžnými a low-cost aeroliniemi spočívá v něčem jiném, než je měkkost sedadel a kvalita servírované kávy. Kromě ceny je hlavním rozdílem spíše způsob, kterým jsou organizované lety na delší vzdálenosti, které se neobejdou bez přesedání a tedy navazujících letů.

Zatímco klasičtí přepravci v těchto případech jednoduše nabízí jeden  lístek pro celou trasu, jíž se chystáte urazit, a koordinují jednotlivé lety tak, aby se klient nemusel zajímat o to, jak na sebe lety navazují, u nízkonákladových letenek je situace trochu odlišná.

Zde si klient koupí letenku pro každý jednotlivý let, který musí podniknout, a dál už je jenom na něm, aby si vyhledal vhodné „přípoje“ a zvážil, jestli svůj přestup stihne. Jinými slovy pokud ne, navazující letenka mu může propadnout.

Raději bez přestupu, a ne úplně na poslední chvíli

Tento systém samozřejmě nemusí znamenat žádnou katastrofu. Jednoduše řečeno tento způsob létání je výhodný především v situaci, kdy hodláte letět bez přestupu. Potom pro vás volba nízkonákladového přepravce znamená výraznou finanční úlevu, aniž byste museli mít ze samotného letu jakoukoliv obavu.

Důležité akorát je, abyste si vždy důkladně ohlídali, jaká je konečná výše nákladů, které letecká společnost účtuje. Některé totiž mimo letenky vyžadují také platbu za tzv. přednostní nástup do letadla, nebo třeba za odbavení zavazadel. Určitě ale nejde ale o žádné podloudné mámení peněz: celkovou cenu se vždy dozvíte již při koupi samotné letenky.

Často také panují nejasnosti o tom, jestli se vyplatí letenku pořídit až těsně před odletem, nebo je naopak lepší nic neponechat náhodě, a rezervovat ji v dostatečném předstihu. Obecně lze říci, že u low-cost  přepravců můžete poměrně často narazit na nejrůznější slevové akce, díky kterým může být výhodné nekupovat letenky příliš brzo. Čekat ale příliš dlouho se na druhou stranu zpravidla příliš nevyplácí. Bezprostředně před odletem jsou totiž letenky obvykle (ale ne úplně vždy) nejdražší.  U běžných aerolinek potom platí, že cena letenky je tím nižší, čím dříve před odletem ji koupíte.

sdílejte článek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Zajímavosti'
Tipy na jiné články