Hromadné slevové portály - skutečně ušetříte?

14.01. 2014 • Tipy a rady

Hromadné slevové portály zná v dnešní době asi každý uživatel internetu. V jednu dobu se s nimi doslova "roztrhl pytel" a mohli jsme si užít boj o každého zákazníka v mezích takřka nevyslovitelných. Každý internetový webový prostor měl touhu nabízet co nejlepší zboží nebo služby - a hlavně co nejvíc takových akcí pohromadě "pod jednou střechou", tedy na jedněch stránkách. Hlavní boom už sice mírně opadl, ale i nadále využívá slevových portálů stále velké procento nakupujících. Pojďme se spolu "filosoficky" zamyslet nad tím, kdy nákupem služby skutečně ušetříme drahocenné peníze, a kdy naopak svěřujeme svoje těžce nabyté úspory do rukou podvodníkům či alespoň falešným "slevátorům". Na co tedy máme dávat pozor dřív, než klikneme na tolik lákavé tlačítko "zakoupit"?

1) Princip hromadných slev spočívá či v raných časech spočívával v tom, že obchodník naráz prodal větší objem zboží či služeb, čímž vykompenzoval nižší prodejní cenu. Proto nevěřte slevám, které jsou takříkajíc "aktivní" už při prvním zakoupeném kusu. Takový obchod totiž nemůže být pro podnikatele nevýhodný (pokud se tedy nesnaží o velmi nevýhodnou a marketingově ne úplně propočítanou reklamu). Slevy, které se "zaktivizují" spolu s desátým, dvacátým či padesátým nákupem již znamenají lidově řečeno "jinou písničku". Tam již lze zcela právem očekávat, že podnikatel, který produkt či službu nabízí, ví, že s počtem prodaného může přímo úměrně i snížit cenu.

2) Dejte pozor na platnost zakoupených voucherů. Pokud je jejich doba platnosti příliš krátká, není to pro vás dobře. Případně i přes dlouhou dobu platnosti sledujte, jestli si produkt (v tomto případě spíše službu) nezakoupil astronomický počet zákazníků. Pokud tomu tak je, buďte na pozoru. Lidská logika tomu sice nerozumí a hlásila by jiný přístup, ale jsou i podnikatelé, kteří prodají neskutečný počet poukázek, na které je třeba učinit předem rezervaci (masáže, kadeřnické služby, manikúra, odtučňovací procedury, poukázky na cvičení, ale třeba i oběd nebo večeře v restauraci či hospodě). Rezervaci provedou jen v době platnosti voucheru. Ale pokud jste zavolali do podniku až v době, kdy už mají všechny rezervační termíny až do konce platnosti zakoupeného voucheru plné, máte smůlu. Jak to? Těžko říci, ale nebyli byste první takoví, co přišli zkrátka. Můžete zkusit žalobu, můžete zkusit žádat o vrácení peněz, ale šance na opětovné získání své investice je zpravidla velmi nízká.

3) Přemýšlejte nad tím, jestli skutečně kupujete zboží či službu pod slevou. To, že je v rohu akční nabídky vyčíslená sleva v procentech a ještě se na vlastní oči můžete přesvědčit, jaká byla původní cena služby, ještě nic neznamená. Rozhodně to neznamená to, že skutečně tolik ušetříte. Zkuste se například podívat, jestli na svých domovských stránkách má tvůrce akční slevové nabídky vypsány služby, které vy kupujete ve slevě. Má? A má u nich stejnou „původní cenu“ jako na slevovém portálu? Pokud ano, je vše v pořádku a můžete svých pochyb zanechat. Pokud nemá, je to pro vás jasný indikátor skutečnosti, že podnikatel není zcela čestný. Není nutně zaručeno, že je to podvodník, ale je jisté, že se snaží lidi obalamutit představou obří slevy.

4) I pokud všechno ohledně původní ceny a výpočtu procentuální slevy sedí, ještě neusínejte na vavřínech. Představte si, že nevíte, jaká původní cena je a ohodnoťte si v duchu zboží či službu sami. Tak, jak vám jejich hodnota skutečně připadá. Pak proveďte jednoduchý vzorec – hlásá-li obchodník slevu padesát procent, vydělte tuto smyšlenou částku dvěma. Hlásá-li třicet procent, násobte částku koeficientem 0,7 a podobně. Měla by vám vyjít částka plus mínus stejná, jako je v nabídce. Ale co to? U některých akčních slev to rozhodně neplatí. A proč? Protože je původní cena tak nadhodnocená, že to ani logice nedává smysl. Jen se dojděte ihned nyní podívat na některé slevové portály a zvažte, jestli to, co nyní po odečtení slevy nabízí za 500 Kč, nemá ve skutečnosti hodnotu právě oněch pěti stovek. Co je horší, někdy lze narazit na tak nevýhodné nabídky, že vám akční nabídka nepřijde vůbec výhodná ani po slevě. I v těchto případech se proto mějte na pozoru.

5) I při nákupu slevových voucherů platí jednoduchá základní poučka – totiž, nekupujte to, co nepotřebujete. Nekupujte nic pod tlakem toho, že když je to zlevněné, tak to přeci zakoupíte. Před návštěvou webových stránek si proto vždy udělejte ideu o tom, co byste rádi nakoupili. Například si řekněte: „Chci večeři pro dva pod 300 Kč“ nebo „Slevový kupon na hodinu jakéhokoli sportu do 70 korun“. A podobně, princip snad chápete.

6) Prověřte si v diskuzích pod zbožím, které chcete nakoupit, zdali si někdo z dřívějších zákazníků v otevřené diskuzi nestěžuje. A to ať již na kvalitu zboží, služby, ochotu personálu (restaurace, pobyty, masáže a podobně), nebo zda úplně nevaruje před podvodným podnikáním. Jakmile v diskuzích narazíte na jeden jediný negativní komentář, už je to pro vás znamení toho, abyste byli na pozoru. Na druhou stranu lze jen vyzvat vás, uživatele, abyste v případě své spokojenosti i nespokojenosti sdělili svůj názor a popsali svoji zkušenost v diskuzi právě pro další zákazníky a zájemce.

7) Než nakoupíte produkt u nějaké slevové agentury, takříkajíc proklepněte si trochu internet. Napište název slevového portálu do vyhledávače a přeleťte očima, zda nenarazíte na nějakou nelibou skutečnost. Můžete tak narazit například na hromadné podávání žalob, hromadnou diskuzi a podobně. Od takových společností držte ruce dál, to je pochopitelné.

Závěrem by snad jen chtělo říci, že slevové portály nelze všechny házet do jednoho pytle, jak se lidově říká. Je třeba dobře vybírat, ale pokud se vám to povede, zpravidla budete velmi spokojení. Lze si totiž skutečně vyhlídnout a zakoupit akční nabídku, která se už nebude opakovat. Ne vždy totiž musí chtít obchodník zákonitě vydělat, někdy mu stačí, že s voucherem v ruce jeho podnik, jak se říká, objevíte. Pokud vás přesvědčí o jeho kvalitě, dělá to v dobré víře, že příště se už vrátíte sami. Ruku na srdce, to se povede jen málokomu, ale těm, kterým ano, slevová akce v podnikání pomohla. A vy máte možnost objevovat zajímavá místa, kam se budete rádi vracet (pokud se samozřejmě nebavíme o jednorázově nakoupeném produktu-zboží). Proto pokud jste nakloněni nákupům akcí přes internet, nezatracujte je jen z obav, že byste snad mohli naletět. Buďte zkrátka opatrní, ale poté si užívejte ušetřených peněz a přitom skvělých zážitků! Tak ať máte šťastnou ruku! 

sdílejte článek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Tipy a rady'
Tipy na jiné články