Nejčastější chyby při podávání daňového přiznání

25.03. 2014 • Tipy a rady

První čtvrtina nového roku se obvykle vždycky odehrává ve znamení daňového přiznání a asi každá účetní vám potvrdí, že je to poměrně velká makačka. Nemluvě pak o těch, co pracují přímo na finančním úřadě, Ti si rozhodně oddechnou, když vyřídí poslední daňové přiznání a na rok budou mít zase klid. Někdo vám řekne, že je to běžná rutina a není to nijak složitá věc, někdo nad daňovým přiznáním sedí hodiny a snaží se pečlivě a všemu porozumět a vyplnit. Každý to řeší jinak, někdo daňové přiznání podává úderem prvních lednových dní a někdo čeká až na konec března, kdy daňové přiznání podá. Každý jsme jiný. Právě ve chvíli, kdy daňovému přiznání věnujete příliš mnoho času, obvykle se dopouštíte chyb. Chyby mohou být různé, obvykle se, ale často opakují, shodují se odborníci. Chyby to jsou často poměrně banální, avšak stačí maličko nepozornosti a chyba je ihned na světě.Ti, kteří jsou zaměstnanci, to obvykle neřeší, daňové přiznání za ně obvykle podává zaměstnanec. Pokud si však daně děláte sami, chyby udělat můžete. Nejvíce se to však týká firem a podnikatelů, kteří si daňové podání vyplňují a podávají sami. Máme pro vás přehled těch nejčastějších chyb, které se při vyplňování a následném podávání, daňového přiznání, provádějí.

Údaje o majetku, pohledávkách nebo údaje o zásobách

Povinností je, abyste vyplnili také tabulku D, což jsou údaje o majetku, pohledávkách nebo zásobách. Vyplňujete tuto tabulku ve chvíli, kdy jste daňový poplatník, který vede daňovou evidenci. Na finančním úřadě se obvykle setkávají s takovými přiznáními, kdy tato tabulka D vyplněná není. Zbytečně vám to přinese novou cestu na finanční úřad, kdy tabulku musíte vyplnit.

Daňové zvýhodnění na manželku či dítě

Od roku 2013 si živnostníci nemohou již uplatňovat daňové zvýhodnění na manželku či děti. Týká se to však jen těch živnostníků, kteří své výdaje uplatňují procentem z příjmů. Pakliže si jako živnostník vedete daňovou evidenci a uplatňujete své skutečné výdaje, daňové zvýhodnění na manželku či dítě si uplatnit můžete.

Absence podpisů

Velmi často se stává, že na daňovém přiznání chybí podpis. Součástí samotného daňového přiznání je i žádost o vrácení přeplatku. Stává se tak, že právě ona žádost nemá podpis, popřípadě podepíšou jen žádost o vrácení přeplatku a už nic jiného. Jak daňové přiznání, tak žádost o vrácení přeplatku jsou dvě různé věci a je nutné, aby byly oba tiskopisy podepsané.

Žádost o vrácení přeplatku

Pokud jste jedni z těch, co chtějí mít vše hotovo co nejdříve a nejrychleji, podáváte své daňové přiznání už v lednu. Můžete si v něm také vypočítat daňový přeplatek a rovnou ihned vyplnit žádost o jeho vrácení. Málokdo však ví, že finanční úřady musejí tuto žádost, která je podána v tak brzkém termínu po šedesáti dnech odmítnout. Samotný přeplatek totiž vzniká až ve chvíli, kdy se daňové přiznání vyměří a to po uplynutí lhůty pro jeho podání. Lhůta je do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období, tedy termín je  stanoven zpravidla na konec března. Pokud chcete přeplatek vrátit, je nutné, abyste si podali opět novou žádost. Jako možné řešení je tedy to, že si žádost podáte až po uplynutí těchto třech měsíců. Ušetří vám to práci.

Chybí nějaká příloha

Pokud jste osoba právnická, může se u vás stát to, že chybí nějaká ta zvláštní příloha. Obvykle to jsou přílohy se specifikací včetně samotné náplně nebo například propočtem částek, které jsou vykázané na určitých řádcích. Pokud tedy jste právnická osoba, pozor na zvláštní přílohy.

Neuvedené sídlo firmy

Častou chybou je také to, že neuvedete sídlo své firmy. Může se stát také to, že adresa firmy a sídlo firmy se může lišit, proto je dobré na toto dát pozor a tak se vyvarovat nepříjemnostem, které mohou nastat. Budete muset znovu jít na finanční úřad a vyplňovat vše znovu, což nechce asi nikdo.

Odečet penzijního připojištění se státním příspěvkem

Poplatník si může od základu daně odečíst zaplacený příspěvek u penzijního připojištění. Za období zdanění roku 2013 je to dvanáct tisíc korun, což je maximální výše. Ovšem pozor, částku, kterou poplatník zaplatil je povinen snížit a to právě o těch dvanáct tisíc korun. Chybou často bývá, že si poplatník odečte celou částku, bez snížení. Například, když zaplatíte za rok 2013 na penzijním připojištění dvacet tisíc korun, musíte v daňovém přiznání uvést zůstatek osm tisíc korun, ne celou částku dvaceti tisíc korun. K částce osmi tisíc korun dojdeme tak, že od základu dvaceti tisíc korun odečteme právě oněch dvanáct tisíc korun.

Chybami se člověk učí, to je jasné. Když poprvé daňové přiznání vyplňujete, není od věci poprosit nějakou účetní, která vám ve všem poradí, nebo která vám vše vysvětlí. Pokud chcete mít vše bez problémů a bez zbytečných cest na finanční úřad, můžete využít služeb účetních, které vám pomohou vyplnit daňové přiznání, nebo jej popřípadě všechno vyřeší za vás a vám tak odpadne každoroční povinnost vyplňování a podávání daňového přiznání. Účetní vám rovněž může pomoci i s evidencí vašeho účetnictví, což výrazně usnadní vaše daňové přiznání.

sdílejte článek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Tipy a rady'
Tipy na jiné články