Jak ušetřit na reklamě při podnikání

14.11. 2013 • Tipy a radyPodnikání

Začínáte podnikat, anebo již nějakou dobu vedete svůj podnik, a chtěli byste ušetřit na výdajích za reklamu? Není to vždy ideální řešení, ale dá se za jistých předpokladů udělat dobrou reklamu, a za nižší peníze. Rozhodně však není vhodné reklamu úplně zrušit, to jako byste pomalu rušili vlastní podnik.

Proč reklama

Pro fungování podniku, je nezbytná. Zejména pak dobrá reklama, je nutná pro firmu snad více, než cokoli jiného, přitom reklamou je zde myšleno vše, co podpoří prodej zboží nebo služeb. Už jen dobrá reference našich známých, rodinných příslušníků, ke svým známým, spolupracovníkům. To je vůbec ta nejlepší a nejlevnější reklama. Ale jsou i jiné, poměrně levné způsoby, jak se propagovat a přitom mít z reklamy výnos. Stačí se držet jistých pravidel a o svém záměru vždy přemýšlet.

Ne pro každého je každá reklama vhodná

Existuje velké množství reklam, ať už jsou to billboardy, tištěná inzerce v novinách a časopisech, letáky, bannery na internetu, webové stránky, facebook, reklamní spot v radiu, nebo televizi, promo akce a mnoho dalších. Pro velké, nadnárodní firmy, jež mají zavedenou značku, je nutná image reklama, aby byla značka neustále v podvědomí lidí. Pokud totiž zmizí, je to jakoby zmizela sama společnost. Pro ně jsou určeny billboardy a celé strany v časopisech, nebo reklamní spot v televizi s vysíláním po celé ČR. Naopak malé firmy a samotní živnostníci, kteří cílí na konkrétní zákazníky, nebudou velkou, celonárodní reklamu potřebovat. Byla by pro ně jen ztrátou peněz a také zbytečná, co se týče odezvy.

Jak tedy ušetřit

Začít s podnikáním je vždy nejprve velká investice, až následně se podnikatel může těšit na nějakou tu vydělanou korunu, kterou však opět vloží do nákupu materiálu, takže výdaje jsou velké, jenže aby firma vzkvétala a vydělávala, potřebuje o sobě dát vědět i do světa. V první řadě musíte vědět, pro koho chcete pracovat – věková skupina, jak široké okolí apod. Pokud si například otvíráte masážní salón, bude pro vás klíčové získat zákazníky z řad dospělých, pracujících, protože to jsou právě oni, které bolí záda a potřebují zablokovaný krk dát opět do pohybu. Naopak, pokud třeba otvíráte disko klub, informaci musíte dát mladým, náctiletým, protože jsou to právě oni, kdo vám bude vydělávat peníze.

Možnosti reklamy „zdarma“

Jsou naštěstí i reklamy, které jsou jakoby zdarma. Jediné, co vás budou stát je trocha přemýšlení a času. Využijte tvorbu webových stránek zdarma. Jako soukromý podnikatel je to pro vás zprvu to nejlepší řešení, jak se prezentovat. Ve stručnosti popište, co provádíte.

Nutné je mít k dispozici aktuální ceník a kontaktní údaje. Dnes už je doba, kdy si lidé volali, aby zjistili cenu, dávno pryč, takže pokud si vás najdou a nebudete mít na stránkách ceník služeb i výrobků, najdou si někoho jiného. Stránky musí být přehledné, a příjemné. Naštěstí vytvořit je, není pro dnešního běžného uživatele internetu žádný problém. Vše je nastaveno tak, abyste si s tím dobře poradili.

Fenomén dnešní doby

Kdo prý není dnes na facebooku, jako by nebyl. A stejně tak byste jako začínající podnikatel měl přistupovat i vy. Facebook je zdarma a je zde řada lidí. Zřiďte si profesní stránku, stejně jako soukromou a propojte je. Tím získají o vás přehled všichni vaši známí, sousedé, kamarádi, rodina a také jejich přátelé, a tak můžete skvěle využít reklamu zcela zadarmo a cíleně. V průměru má každý běžný člověk na facebooku tři sta až pět set přátel, každý z nich má další, podobný počet přátel a tak se o vás dozví mnoho lidí. Nutné je zvolit pro vaši formu něco, co vás bude vystihovat, držet se svých barev, stylu a tak podobně.

Speciální akce

Podporu prodeje lze také udělat díky speciálním akcím. Zkuste třeba slevové portály. Jejich množství a denní „čerstvá“ nabídka nových slev, svědčí o tom, že se jim daří a tudíž je i o nabízené zboží i služby zájem. Sice vás to bude něco stát, a moc nevyděláte, ale alespoň získáte nové zákazníky do budoucna a lidé si vás díky nabízené akci budou vyhledávat.

Inzerce v novinách

Pro malé společnosti, respektive živnostníky, je vhodná i inzerce v tištěných médiích, ale ne ve všech. Nejlepší jsou místní zpravodaje, z místa, kde podnikáte. Většinou jsou zdarma, roznášeny do schránek, takže se dostanou do každé domácnosti. Na ně se navíc nevztahuje sdělení na schránkách, které hovoří o neumisťování reklamních letáků, takže pokud vložíte plošnou inzerci právě do tohoto plátku, máte o dobrou reklamu postaráno. Zpravodaje spravují městské části a obce, které mají na jejich tisk určenou částku, někdy získávají i dotace, protože je jejich povinnost, informovat své obyvatelé o důležitých změnách v životě obce. Proto i inzerce zde je poměrně levná a účinná, ve srovnání s jinými časopisy a inzertními novinami.

Vlastní promo akce

Skvěle fungují i samotné akce firmy. Kolikrát ani nemusíte investovat velké částky, a peníze se vám ihned vrátí. Stačí zapojit trochu kreativity a využít nabízených možností. Dobře fungují různé soutěže, takže pokud třeba podnikáte v oboru oprav automobilů, udělejte soutěž, jejíž výherce získá celoroční opravy a servis vozu zdarma. Taková soutěž by měla mít za úkol například vyfotit svoje auto a k tomu napsat text, prč právě zvolit váš autoservis. Tyto texty pak zveřejňovat na facebooku i na webových stránkách. Tím o vás získají podvědomí všichni běžní občané v okolí a častěji vás navštíví. Ne možní hned, ale po čase. Vy naopak získáte množství materiálu, který budete moci využít i nadále pro svoji propagaci. Naprosto skvělá reklama a poměrně levná.

sdílejte článek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Tipy a rady'
Tipy na jiné články