Praktiky podvodníků vyssávajících cizí účty díky získaným informacím z platebních karet jsou stále dokonalejší. Pravdou ale je, že největší počet zneužitých platebních karet nezpůsobuje genialita pobertů, ale neobezřetné chování uživatelů zejména při platbách na internetu. Kolem deseti tisíc případů zneužitých karet ročně hovoří jasnou řečí – moc se nesnažíme snižovat riziko a stáváme se zbytečně obětmi podvodníků, kteří si s našimi účty už umí poradit. Přitom dodržovat zásady bezpečného zacházení s platební kartou není tak těžké.
Nejoblíbenější je skimming
Při skimmingu dochází k načtení a zkopírování karetních údajů z magnetického proužku, což proběhne díky speciálnímu zařízení připojenému k bankomatu. Následná výroba kopie platební karty je pro podvodníky maličkostí. Potom už stačí jen získat PIN, který je většinou „odezírán“ současně s kopírováním údajů. Zatímco vy vyťukáváte PIN, miniaturní kamerka umístěná na bankomatu ho pěkně sejme. Výjimkou ani nejsou bankomaty s nainstalovanou falešnou klávesnicí, která požadovaný PIN zaznamenává. S padělanou platební kartou lze vybrat peníze tam, kde nejsou tolik rozšířená čipová zařízení, což se v Evropě nejčastěji děje na Ukrajině a v Bulharsku.
Jen pro zajímavost, v roce 2012 bylo nahlášeno na území České republiky 150 případů skimmingu formou oznámení od poškozených bank. Napadeno bylo celkem 64 bankomatů.
Skimming není jedinou metodou zneužití
Rok 2012 byl ve znamení proniknutí další formy podvodného napadání bankomatů na území České republiky. Ze zahraničí se k nám „naimportoval“ takzvaný cash trapping, což je opravdu past na peněžní hotovost. U tohoto podvodu je do bankomatu nainstalováno zařízení na zadržení vybírané hotovosti. Vy jako uživatel máte dojem, že se jedná o pouhý defekt bankomatu a tak si myslíte, že peněžní transakce na vašem účtu neproběhla. Jakmile od bankomatu odejdete, tak si zloději dojdou pro svou kořist, která je ukrytá v nenápadné schránce umně zabudované do bankomatu.
Internet je oázou pro podvodníky, ale už to nemají tak jednoduché
Internetoví útočníci doslova pasou po čemkoliv, co lze zpeněžit. Zajímají je adresy, bankovní účty, přístupové údaje, čísla kreditních karet, PayPal účty atd. Oblíbené jsou i profily na Facebooku, kde velmi často dochází ke krádeži identity. Útočník pak jménem postiženého uživatele sdílí důležité odkazy a dál je rozšiřuje převážně formou viru.
Platební karty jsou mezi internetovými podvodníky velice žádaným zbožím. Stačí podvodné e-maily, chytře „postavený“ počítačový vir nebo použití karty na pochybných internetových stránkách a e-shopech a na neštěstí může být zaděláno.
Proto si vždy dobře vybírejte obchodníka, u kterého budete realizovat platební transakci. O jeho důvěryhodnosti snad nemá cenu ani mluvit, ale měl by mít zabezpečený přenos dat z platební karty. Což znamená, že jeho „webovky“ budou „obohaceny“ o cerifikát potvrzující SSL zabezpečení graficky znázorněné zlatým rámečkem a zároveň se v prohlížečí změní stránky obchodníka na https://www....
Bezpečné internetové stránky poznáte i tak, že nabízejí platby kartou v prostředí 3D-Secure a jsou označeny logy MasterCard SecureCode a Verified by Visa. Když na takových stránkách budete platit, tak se údaje z karty posílají v zašifrované podobě přímo do banky, nikoliv obchodníkovi, u kterého nakupujete. Tím je výrazně sníženo riziko zneužití karty při platební transakci a zcela vyloučeno její zneužití obchodníkem.
Dalším „vylepšením“ platby pomocí platformy 3D-Secure je její potvrzení vyplněním autorizačního SMS kódu, který vám banka pošle na mobilní telefon. Zde je vidět dost výrazný pokrok v bezpečnosti a jak se vylepšují praktiky podvodníků, tak bez vývoje nezůstávají ani bezpečnostní systémy bankovních domů a vydavatelů karet.
V dnešní době je běžnou bankovní praxí průběžný a detailní monitoring transakcí na platebních kartách a okamžitá reakce na upozornění od kartových vydavatelů, pokud se jim zdá cokoliv podezřelého. Banka poté neprodleně kontaktuje klienta s dotazem, zda opravdu chtěl za něco zaplatit platební kartou. Výjimkou nejsou ani takzvané preventivní blokace, kdy banka „odstaví“ tu platební kartu, u které má podezření, že by mohlo dojít k jejímu potenciálnímu zneužití.
Kartu lze pojistit!
Klientova spoluúčast při ztrátě či odcizení karty činí 150 eur. Případné pojištění karty kryje tuto spoluúčast a navíc i náklady spojené s krádeží, případně i odcizenou, z bankomatu vybranou hotovost. Stále ale platí, že lepší než pojištění je v každém případě zvýšená obezřetnost!
Karetní hygiena
Nikdy nikomu nesdělujte PIN! Je nesmyslné ho mít poznamenaný na papírku v peněžence nebo v kabelce. Vlastní „volitelný“ PIN by měl být v podobě složitější kombinace.
Obchodník nesmí kartu nikam odnést nebo si z ní něco opisovat, nikdy ji nespouštějte z očí.
Pokud se vám zdá bankomat podezřelý, rozhodně do něj nevkládejte kartu a ihned kontaktujte klientskou linku banky.
A v případě podezření na zneužití?
Pravidelně si kontrolujte pohyby peněz na účtu. Při podezření na zneužití okamžitě zkontaktujte non-stop linku banky, nahlaste zneužití a kartu zablokujte. Blokace je zdarma.
Když budete reklamovat platební transakci, kterou jste neprovedli, tak se přípravte na uvedení důvodů, proč transakce není „vaše“ a případně doložte dokumenty či doklady, které vaše slova potvrdí. Může jimi být kopie pasu, doklad o vašem výskytu na jiném místě, než kde proběhla transakce nebo jiná účtenka z terminálu atd. Když banka vaši stížnost zamítne, nezbývá než se obrátit na finančního arbitra.