Zlevňování ceny energií a jak ho využít

19.09. 2013 • Tipy a rady

Za poslední roky jsme si všichni zvykli, že se neustále zdražují ceny za energie. Nyní je ovšem zdá se zdražování konec a nastává konečně obrat, který by měl být příznivý pro naše peněženky. U plynu by se měla zlevnit jeho distribuce, výrazně také spadne cena za elektrickou energii a sníží se i poplatek za obnovitelné zdroje. V případě přechodu od jednoho dodavatele k druhému navíc můžete ušetřit další cifru. 

Podle Energetického regulačního úřadu došlo po několikaměsíčním jednání ke snížení cen za distribuci zemního plynu pro koncové zákazníky v roce 2014 v průměru o pět procent, což nebývá v celkovém součtu zanedbatelná suma. Platba za distribuci plynu sice tvoří menší část z celkové ceny, avšak i v tom případě se úspory budou pohybovat v řádech stokorun. U elektrické energie navíc odhady vypadají ještě optimističtěji. Vlastní komodita elektřina se sníží od nějakých deset až patnáct procent a dá se předpokládat, že o obdobnou sumu půjde dolů také platba za distribuci elektřiny. 

Potěšující zprávou pro zákazníky je, že by se nemělo jednat o nárazovou záležitost, nýbrž o dlouhodobější trend, který bude dále pokračovat i v roce následujícím, tedy 2015. Dle mínění odborníků můžeme za snižováním ceny elektrické energie hledat ekonomickou krizi, jež zmenšuje poptávku a vyvolává tím mezi jednotlivými dodavateli konkurenční boj. Hýbat s cenami na trhu s energiemi ovšem může i politická situace v sousedním Německu. Určitou roli můžeme přisuzovat i aukcím energií, kvůli nimž přicházejí dodavatelé o své zákazníky. Aukce mají nevýhodu v tom, že předem vůbec netušíte, kdo vám bude vlastně dodávat energii. V případě, že do akce vstoupíte, zavážete se , že s vítězným dodavatelem podepíšete smlouvu a budete muset splnit jeho obchodní podmínky. Prozatím se aukcí účastní spíše menší dodavatelé, kteří odhadují vývoj cen na delší časový horizont občas až příliš optimisticky, takže ve výsledku může být při špatném cenovém vývoji ohrožena kromě zákazníka i samotná společnost.

Vyplatí se změna dodavatele elektřiny?

Když si s avizovaným zlevňováním ještě nevystačíte a rádi byste ušetřili ještě další finance, můžete si zkusit vypočítat, jestli by se vám nevyplatila změna dodavatele. Jelikož celá změna trvá minimálně tři měsíce, je vhodné si změnu nechat na dobu, aby nový dodavatel vyšel na topnou sezónu. Podle otopové křivky, kterážto z dlouhodobého hlediska pozoruje spotřebu plynu za celý rok, se v období od ledna do dubna protopí zhruba polovina roční spotřeby plynu. Jestliže se tedy někdo rozhodne pro změnu až na začátku zimy, není to vhodná doba, jelikož stejně takřka celou topnou sezónu bude platit vyšší cenu u původního dodavatele. Konkrétní úspora vždycky závisí na spotřebě, typu tarifu a také na smlouvě s dodavatelem. Při běžné spotřebě čtyř megawatthodin elektřiny zůstane doma přibližně o patnáct set korun více. Velice výhodné je se před změnou porozhlédnout po internetu, kde se v současnosti nachází jistě celá řada zajímavých počítadel, do nichž si stačí zadat pouze všechny potřebné údaje a zjistíte, jak moc by se vám změna dodavatele mohla vyplatit. Poplatek za obnovitelné zdroje klesne přibližně o sto korun.

I přes zmíněná fakta zájem o změnu dodavatele u řady českých domácností klesá. A proč tomu vlastně tak je? Odpověď na tuto otázku je poměrně jednoduchá. Větší dodavatelé, kteří v uplynulých letech ztráceli největší procento zákazníků ve prospěch menších dodavatelů, kteří měli lepší nabídku, a proto se větší společnosti rozhodli přijít s cenově atraktivními nabídkami, které ještě ke všemu podpořili velkou marketingovou kampaní, díky čemuž se jim podařilo udržet si celou řadu stávajících klientů. I přesto se ještě pořád dají najít menší dodavatelé, u kterých se dá ušetřit i několik set korun za rok navíc. Nicméně tato úspora asi ve většině případů nestojí zákazníkům za to, aby od dodavatele se známou značkou houfně odcházeli. Jako další důvod můžeme uvést stagnaci podomních prodejců. Zákazníci jsou v současné době mnohem informovanější, než jak tomu bylo v minulosti, a nenechávají se přesvědčit jenom jedinou zajímavou nabídkou. Navíc v některých městech České republiky je dokonce podomní prodej kompletně zakázán. 

Dalším podstatným důvodem pro neměnění dodavatele jsou závazky klientů z předcházejících let, protože existuje poměrně velká skupina, které běží i několikaleté smluvní závazky, z nichž se nedá jen tak jednoduše dostat. Tím pádem si zákazník nemůže zvolit levnější nabídku a změnit dodavatele, protože by musel platit dvě smlouvy, nebo by porušil podmínky platné v smlouvě s prvním dodavatelem. Z takového přístupu by si měli vzít ponaučení i ti, kdo by se pod vidinou lepších slev upsali na delší dobu. V případě poklesu cen u konkurence totiž zákazníci neustále musí platit vyšší cenu u svého dodavatele, protože jsou mu smluvně zavázáni. Jedinou možností, jak by se klienti s delší smlouvou mohli dostat pryč od svého dodavatele, je při změně ceníků nebo obchodních podmínek dodavatel, které se u některých dají očekávat s příchodem nového kalendářního roku.

Také to, jestli vůbec něco ušetříte, závisí na pozorném čtení veškerých podmínek, smlouvy a faktury. Musíte tedy mít naprostý přehled o tom, kolik a za co vlastně zaplatíte. To bohužel Češi příliš ve zvyku nemají. Fakturu čte sotva polovina lidí. Většinu lidí zajímá pouze výška nedoplatku, či přeplatku. V budoucnu bychom se pravděpodobně mohli dočkat zjednodušené podoby faktury, která je občas sama kamenem úrazu.

sdílejte článek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Tipy a rady'
Tipy na jiné články