Jako hlavní výhodu bankovní aplikace můžeme jmenovat to, že stáhnete-li si ji do svého mobilního telefonu, můžete její část využívat i v případě, že nejste přihlášeni a dokonce nemusíte být ani klientem banky, které patří. Můžete si libovolně vyhledávat bankomaty či pobočky, převádět měny nebo např. simulovat různé varianty úvěru.
Pokud ovšem budete chtít kontrolovat svůj vlastní účet, nebo na něm provádět jakékoli změny, ať už např. nastavení limitů platební karty nebo provádět transakce, zde je již zapotřebí se přihlásit do zabezpečené zóny. Toto přihlášení probíhá prostřednictvím přihlašovacích údajů a hesla a každou operaci, kterou budete chtít provést, je navíc nutné potvrdit PIN kódem. Bankovnictví funguje aktivně pouze na konkrétním přístroji, který jste si při aktivaci této aplikace zaregistrovali. Domněnka, že se jedná pouze o SIM kartu s telefonním číslem, je mylná. Jde o speciální kód IMEI a navíc komunikace mezi banku a mobilem je vždy zašifrovaná.
I v případě plateb přes mobilní telefon je potřeba být obezřetný a dodržovat základní pravidla bezpečnosti těchto operací. Zabezpečení je podobné tomu u internetového bankovnictví, ovšem opatrnosti není nikdy dost, neboť žádná technika není zcela dokonalá a vždy se může objevit nějaký „bezpečnostní „ problém.
Vždy proto dodržujte následující pravidla:
PIN zadávejte vždy v soukromí
Ve chvíli volby PIN kódu k mobilnímu bankovnictví nikdy nevolte jednoduché kombinace, jako jsou např. datum narození nebo po sobě jdoucí čísla jen proto, abyste si ho dobře zapamatovali. Při zadávání PIN nezapomínejte zakrýt klávesnici rukou, neboť při nejmenším se můžete objevit na nějaké kameře, ale výjimkou nejsou ani případy zneužití někým z rodinných příslušníků.
Nevolte stejné kódy
PIN do bankovní aplikace nevolte nikdy stejný, jako máte zadán k odemčení mobilního telefonu, neboť banky nejsou schopny garantovat, že operační systém vašeho přístroje ochrání PIN pro zamčení telefonu stejně dobře, jak je zabezpečení na jejich straně.
PIN kódy čas od času změňte
V každé situaci, kdy nabudete dojmu, že vás při práci s bankovní aplikací někdo pozoroval, je potřeba neprodleně změnit PIN. Toto doporučujeme preventivně udělat jednou za čas i v případě, že žádné pochybnosti nemáte.
Používejte operační systém od výrobce
Znáte-li kroky root nebo jailbreak, nesnažte se nikdy pomocí nich zasahovat do mobilu. Pro ty, kterým jsou tyto pojmy cizí, vysvětlíme, že se jedná o užívání jiného operačního systému, než jaký je přednastaven od výrobce. Banky by s tím obecně neměly mít žádný problém, ovšem hrozí, že nový systém by mohl být snadno napadnutelný.
Útoky v emailu – pozor
V dnešní době se můžete setkat s mnoha podvodnými emaily, které obsahují např. zprávu s odkazem na nový bezpečnostní profil výrobce. Buďte obezřetní a v případě, že jste si o žádný nežádali, můžete si být téměř jistí, že se jedná o podvodný útok. Důrazně vyzýváme neklikat v tom případě vůbec na odkaz a rozhodně nic neinstalovat. Je totiž téměř jisté, že se jedná o zpřístupnění cesty pro hackery, nikoli o nějaké vylepšení vašeho zabezpečení.
Na web pouze s rozmyslem
Řiďte se touto radou, pokud si nechcete svůj mobilní telefon zavirovat. Veškeré podezřelé přílohy emailů ignorujte a ještě lépe ihned vymažte ze schránky, neboť v opačném případě si můžete zavirovat jak počítač, tak vaši mobilní bankovní aplikaci.
Při instalaci aplikací buďte opatrní
Dnešní trh nabízí širokou škálu aplikací, ale bezpečné jsou pouze ty z důvěryhodných zdrojů. Jmenovat můžeme Apple App Store nebo Google Play. Zde si můžete být jisti, že výrobci se dostatečně zaměřili na omezení výskytu kódů, které by mohly být škodlivé. Budete-li si chtít stáhnout nějakou aplikaci, která není ověřená, prostudujte si důkladně všechny dostupné reference, abyste se vyhnuli případnému cílenému napadení.
Při ztrátě mobilního telefonu deaktivujte bankovnictví
V případě, že ztratíte svůj mobil, neprodleně ho u svého operátora zablokujte a pro jistotu je dobré také deaktivovat smartbanking ve svém internetovém bankovnictví.
Najdete-li svůj ztracený mobil, proveďte reset
Pokud za jakýchkoli okolností dostanete zpět svůj ztracený mobilní telefon, neváhejte ihned provést reset a obnovit poslední zálohu. Mohlo by se stát, že nálezce instaloval do mobilu škodlivý kód. Tímto tomu riziku předejdete. Při obnově zálohy budete mít zpět svůj telefonní seznam, všechna uložená data i původní aplikace atd.
Pokud byste si s tímto úkolem nebyli schopni poradit sami, doporučujeme obrátit se na svého mobilního operátora nebo na servis. K datovým specialistům se můžete i objednat a budete tak mít jistotu, že službu vám provedou na počkání.
Ochrana ano, ale berte ji s rezervou
Všechny dostupné antivirové programy mají zcela určitě svůj význam a je důležité je používat, ovšem počítejte s tím, že ani ony nejsou schopny poskytnout stoprocentní zabezpečení.
Zálohujte
Své zálohy si vždy pojistěte heslem, čímž výrazně zvýšíte bezpečnost. Ve všech situacích, kdy se vám zdá chování vašeho mobilního telefonu podezřelé, přístroj resetujte, neboli uveďte do továrního nastavení. Příkladem může být např. špatná nebo pomalá uživatelská odezva nebo zvýšená chybovost. Po provedení resetu obnovte vše důležité a nezbytné z důvěryhodné zálohy.